Páginas

dimarts, 17 de novembre del 2015

La memòria i el paper de les funcions ejecutives dels nens amb TDAH

El trastorn per dèficit d'atenció / hiperactivitat (TDAH) és la patologia més corrent entre els escolars. Des del punt de vista de la neuropsicologia, es creu que el deficient rendiment cognitiu del TDAH és suplementari d'un dèficit primari en les funcions executives, i aquest es correspon amb una alteració neurobiològica dels sistemes dopaminèrgics i noradrenégics en els circuits frontoestriatals.

Les funcions executives han adoptat la conducta associada a l'activitat dels lòbuls frontals, però el funcionament de l'escorça frontal inclou situacions no relacionades amb el rendiment executiu i, de la mateixa manera, el funcionament executiu requereix, també, d'estructures diferents de la escorça frontal. Tenint en compte el model jeràrquic de funcionament frontal proposat per Stuss (1992), les funcions supervisores i executives formen el segon nivell de processament. Aquestes serien les funcions encarregades de sintetitzar la informació per dirigir la conducta encaminada cap a una meta i depenent anatòmicament de l'establiment de connexions de l'escorça frontal amb regions del sistema límbic i amb àrees cerebrals posteriors. El transcurs de les funcions executives i la seva vinculació amb el funcionament frontal ha d'observar-se des del context general del desenvolupament neuropsicològic, amb això es vol dir, que a més, depenen de l'adequat desenvolupament dels sistemes neurals que regulen l'atenció, la memòria, el llenguatge i les emocions.

Les persones amb TDAH no es caracteritzen per mostrar dèficit en les habilitats mnèsiques, però es considera que el substrat neural està associat com deficitari en TDAH, i per tant, els lòbuls frontals i les seves connexions corticocorticals i corticosubcorticals, podria portar-nos a la conclusió que s'espera algun tipus de dificultats mnèsiques en aquests individus.

En evidències clíniques es troba un possible suport a aquesta idea en la qual s'identifica l'existència d'alteracions de memòria en persones amb lesions frontals, el perfil de resultats evidència dèficit en les estratègies de codificació i evocació fonamentals per a un correcte rendiment en tasques de memòria .

Els evolutius aposten per l'evidència que la maduració dels lòbuls frontals està estretament entrellaçada amb la millora en el rendiment en tasques de nemotecnies. Concretament des de la maduració de l'escorça prefrontal subjau l'increment en el rendiment executiu, per la qual cosa facilita les tasques d'aprenentatge i memòria. L'execució en alguns elements de la memòria depèn del correcte funcionament executiu, és previsible que els nens amb TDAH manifesten alteracions de memòria adherides al grup d'habilitats necessàries per a la bona organització, emmagatzematge, selecció i evocació de la informació.

Referències Bibliogràfiques 

Martínez-González et al. (2008). Evaluación neuropsicológica de la memoria en el trastorno por déficit de atención/hiperactividad: papel de las funciones ejecutivas. Revista Neuropsicología, volumen (47), 225-30.

Stuss, DT. (1992). Biological and psychological development of executive functions. Brain Cogn, volume (20), 8-23.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada