El trastorn per dèficit d'atenció / hiperactivitat (TDAH) és la patologia
més corrent entre els escolars. Des del punt de vista de la neuropsicologia, es
creu que el deficient rendiment cognitiu del TDAH és suplementari d'un dèficit
primari en les funcions executives, i aquest es correspon amb una alteració
neurobiològica dels sistemes dopaminèrgics i noradrenégics en els circuits
frontoestriatals.
Les funcions executives han adoptat la conducta associada a l'activitat
dels lòbuls frontals, però el funcionament de l'escorça frontal inclou
situacions no relacionades amb el rendiment executiu i, de la mateixa manera,
el funcionament executiu requereix, també, d'estructures diferents de la
escorça frontal. Tenint en compte el model jeràrquic de funcionament frontal
proposat per Stuss (1992), les funcions supervisores i executives formen el
segon nivell de processament. Aquestes serien les funcions encarregades de
sintetitzar la informació per dirigir la conducta encaminada cap a una meta i
depenent anatòmicament de l'establiment de connexions de l'escorça frontal amb
regions del sistema límbic i amb àrees cerebrals posteriors. El transcurs de
les funcions executives i la seva vinculació amb el funcionament frontal ha
d'observar-se des del context general del desenvolupament neuropsicològic, amb
això es vol dir, que a més, depenen de l'adequat desenvolupament dels sistemes
neurals que regulen l'atenció, la memòria, el llenguatge i les emocions.
Les persones amb TDAH no es caracteritzen per mostrar dèficit en les
habilitats mnèsiques, però es considera que el substrat neural està associat
com deficitari en TDAH, i per tant, els lòbuls frontals i les seves connexions
corticocorticals i corticosubcorticals, podria portar-nos a la conclusió que
s'espera algun tipus de dificultats mnèsiques en aquests individus.
En evidències clíniques es troba un possible suport a aquesta idea en la
qual s'identifica l'existència d'alteracions de memòria en persones amb lesions
frontals, el perfil de resultats evidència dèficit en les estratègies de
codificació i evocació fonamentals per a un correcte rendiment en tasques de
memòria .
Els evolutius aposten per l'evidència que la maduració dels lòbuls frontals
està estretament entrellaçada amb la millora en el rendiment en tasques de
nemotecnies. Concretament des de la maduració de l'escorça prefrontal subjau
l'increment en el rendiment executiu, per la qual cosa facilita les tasques
d'aprenentatge i memòria. L'execució en alguns elements de la memòria depèn del
correcte funcionament executiu, és previsible que els nens amb TDAH manifesten
alteracions de memòria adherides al grup d'habilitats necessàries per a la bona
organització, emmagatzematge, selecció i evocació de la informació.
Referències Bibliogràfiques
Martínez-González et al. (2008). Evaluación neuropsicológica de la memoria en el trastorno por déficit
de atención/hiperactividad: papel de las funciones ejecutivas. Revista
Neuropsicología, volumen (47), 225-30.
Stuss, DT. (1992). Biological and psychological development of executive
functions. Brain Cogn, volume (20), 8-23.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada