En la literatura del
camp de la neuropsicologia, podem trobar que la creativitat fa referència a la
capacitat que tenen les persones per produir idees originals, i, a partir
d'aquestes, generar nous "productes", tenint com a referent el
context social en què es produeixen aquestes creacions (Rodríguez-Muñoz, 2011).
Els descobriments sobre la creativitat en les últimes dècades, en general, han
estat compatibles amb moltes de les eines i proves d'avaluació que proporciona la
neuropsicologia, des de diferents perspectives, on relacionen el comportament
amb el funcionament del sistema nerviós.
En la mateixa línia,
la neuropsicologia mostra avenços sobre la creativitat, on s'ha centrat en la
implicació més gran dels lòbuls frontals o d'altres regions més posteriors del
cervell durant la creació i fins i tot, alguns estudiosos del tema en qüestió han
plantejat la predominança de estructures subcorticals, com els ganglis basals
associats al control de moviments (Dietrich, 2004). D'altra banda, Jung et al.
(2010) apunta l'existència d'una distribució significativa de les àrees
cerebrals durant el procés creatiu i assegura que el flux d'informació a través
d'aquestes regions són la clau de l'originalitat i la inventiva.
Figura 1:
imatges de la creativitat cerebral. EEG Laboratory
Així mateix, la base
de la creativitat és un magatzem ric en coneixements en certa àrea, però es
necessita alguna cosa més. En molts problemes, eixa "alguna cosa més"
és la capacitat d'observar les coses d'una manera nova, és a dir, de
reestructurar el problema, la qual cosa condueix a un insight sobtat (el famós eureka!). Sent aquest un procés que ens
permet resoldre, de forma sobtada i inconscient, una tasca o problema que la solució
no sabíem com obtindre. Quan s'han analitzat els escàners cerebrals, s'ha
comprovat la importància de generar, inicialment, moltes idees per anar
associant-les a continuació. I poc abans de l'aparició de la "idea feliç", s'ha observat
que hi ha un estat de relaxació cerebral (Sandküker i Bhattacharya, 2008).
Això té moltes
implicacions educatives perquè suggereix la necessitat d'explicar a l'alumne
que quan dedica molt temps a la resolució d'un problema i no és capaç de
trobar-la, la millor estratègia pot ser aparcar temporalment per realitzar una
altra activitat, exercici físic o fins i tot dormir, perquè hi ha uns mecanismes
cerebrals inconscients que seguiran treballant en aquest problema i que ens
poden subministrar informació rellevant que facilite una resolució posterior.
Per tant, la creativitat requereix de molts coneixements, flexibilitat i
reorganització continua d'idees, a més va lligada a la motivació, la
persistència i el suport social, ja que aquests jugaran un paper fonamental en
el procés creatiu.
Finalment, els mestres
no sempre són el millor jurat de la creativitat. De fet, Torrance (1972)
ofereix dades del seu estudi que va realitzar durant 12 anys, els quals van
indicar que no hi havia una relació entre els judicis dels mestres sobre la
capacitat creativa dels seus alumnes i la creativitat real que aquests van
manifestar en la vida adulta . Alguns possibles indicadors de creativitat en
els estudiants, són la curiositat, concentració, adaptabilitat, un alt nivell
d'energia, sentit de l'humor (de vegades estrambòtic), independència, un
esperit entremaliat, inconformitat, presa de riscos, atracció per la dificultat
i misteriós , tendència a fantasiejar i somiar despert, intolerància cap a
l'avorriment i inventiva (Sattler, 1992).
Referències bibliogràfiques
Dietrich, A. (2007). Who’s afraid of a
cognitive neuroscience of creativity?
Methods (42), 22-27.
Jung, R. E., Segall,
J. M., Bockholt, H. J., Flores, R. A., Smith, S. M., Chávez, R. S. y Haier, R.
J. (2010). Neuroanatomy of creativity. Human
Brain Mapping, (31), 398-409.
Rodríguez-Muñoz, F. J. (2011).
Contribuciones de la neurociencia al entendimiento de la creatividad humana. Arte, Individuo y Sociedad, 23(2), 45-54.
Sandküker, S. & Bhattacharya, J. (2008). Deconstructing insight: EEG
correlates of insightful problem solving. Plos
One 3(1).
Sattler, J. M. (1992). Assessment of children (3ª. ed. rev.). San Diego: Jerome M. Sattler
Torrance,
E. P. (1972). Predictive validity of the Torrance test of creative thinking. Journal of Creative
Behavior, (6), 236-262.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada