En les últimes
dècades, els investigadors de l'aprenentatge i control motor estan estretament
vinculats amb el processament de la informació en la neurociència. Són diversos
els estudiosos del tema en qüestió, els que estableixen una relació entre el
desenvolupament perceptivamotriu i el desenvolupament del sistema nerviós,
considerant la motricitat i la percepció com a bases fonamentals del
neurodesenvolupament, especialment durant els primers anys de vida. Cal
destacar, que la motricitat és una condició que representa un fonament important
en el desenvolupament físic e intel·lectual i socioafectiu de les persones.
Resultaria pràcticament impossible analitzar la motricitat des d'un punt de
vista merament biològic, ja que té gran repercussió en totes les dimensions de
l'ésser humà.
Així mateix, diversos
autors asseguren una clara relació entre el moviment i l'aprenentatge. Raó per
la qual, la finalitat de l'educació no ha de ser exclusivament de l'adquisició
de determinats coneixements o habilitats, sinó que també ha de tenir com a objecte
el desenvolupament d'un ésser humà més plenament humà, lliure, creador i
coneixedor de la seva pròpia cultura , la finalitat siga la de millorar la
seva qualitat de vida.
Quant al
desenvolupament motor, és un aspecte més juntament amb el creixement morfològic
més rellevant de les modificacions del comportament dels alumnes agrupades a la
coordinació motriu. Durant el creixement de l'escolar, aquest va adquirint i
dominant habilitats motrius, que impliquen cada vegada més gran complexitat. A
partir dels quatre anys d'edat, el nen mostra un control motor qualitatiu amb
certes similituds al d'un adult, però amb un rendiment inferior (Rigal, 2003).
Cal destacar, que
encara que hi hagen alumnes que no tinguen automatitzats els patrons de
moviment no suposa un factor concloent per als problemes d'aprenentatge, però
sí que és una variable predominant que pot estar afectant el bon
desenvolupament de les funcions relacionades amb el mateix. Així mateix, el
desenvolupament físic que es va produint mitjançant el moviment, té gran
rellevància en l'activitat corporal i per tant, constitueix les habilitats
emocionals, socials i intel·lectuals, (Bernaldo de Quirós, 2007; Ortiz, 2009,
De Jager, 2010).
Per un altre lloc, els problemes
relacionats amb el rendiment escolar han de ser analitzats mitjançant una
rigorosa avaluació de les àrees bàsiques sobre les quals s'assenta
l'aprenentatge de l'alumne. En les proves d'avaluació motriu, es pot analitzar
el nivell motor i sensorial, la concepció d’espai-temporal, entre altres. De
manera que aquestes ens donen la informació si aquests es troben correctament
desenvolupats. En els centres educatius, tenen la possibilitat d'obtenir informació
dels alumnes, ja siga per observació o mitjançant la realització de proves amb
la finalitat de poder detectar qualsevol tipus d'anomalia. Considerem important,
que l'equip educatiu treballe de forma coordinada davant aquest tipus de
situacions, tant entre els professionals com els familiars. Dins l'àmbit de la
motricitat, l'especialista del tema que ens ocupa, seria el professor
d'Educació Física, sent l'encarregat d'avaluar, diagnosticar i tractar el
problema, juntament amb el tutor dels alumnes en qüestió, amb el mestre
especialista en pedagogia terapèutica i amb l'equip d'orientació
psicopedagògica.
Finalment, destacar la
importància que té utilitzar els interessos de l'alumnat, ja que incrementa la
motivació i la comprensió del que s'està fent, del que s'està treballant, de
forma positiva i productivament. En lloc de forçar cap a una direcció que no
són del seu interès. Per això, és important seguir aquestes estratègies emprant
recursos, materials i adaptar-los al estil d'aprenentatge, donant resposta no
només a com ho fa, sinó a amb què ho fa.
Referències bibliogràfiques
Bernaldo de Quirós, M. (2007). Manual
de psicomotricidad. Madrid: Pirámide
De Jager, M. (2010). Mente
en acción. Movimientos que mejoran la mente. Tucci Publishing S.L.
Ortiz, T. (2006). Neurociencia
y Educación. Madrid: Alianza editorial.
Rigal, R. (2003). Educación
Motriz y educación psicomotriz en Preescolar y Primaria. Barcelona: Inde.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada