Páginas

dimecres, 20 de gener del 2016

Relació entre la lateralitat i els aprenentatges escolars

La lateralitat significa la preferència en ser usat una banda del cos enfront de l'altre (Harris, 1961). Des de Broca (1865) admeten que en l'home, l'hemisferi esquerre és predominant, per això, s'ha de tenir en compte l'encreuament dels dos feixos piramidals, el qual parla del predomini del costat dret. Arran d'aquí l'hemisferi dret és considerat com l'hemisferi menys dominant.
Per tant, l'hemisferi dret fiscalitza el pensament concret i imaginatiu, mentre que l'esquerre el pensament lògic i abstracte. Tal i com explica Mesonero (1994) quan un professional s'enfronta al cas d'un nen amb dificultats en l'aprenentatge de la lectura, aparentment amb intel·ligència, aquesta dificultat pot ser deguda a l'entorn del nen, a les dificultats de distinció entre dreta i esquerra , o al retard de maduració nerviosa i per tat hi ha alteracions de lateralitat. No obstant això, algunes dificultats d'aprenentatge, com la disgrafia i la disortografia, estan estretament relacionades amb una errònia adquisició de l'esquema corporal. Diversos autors assenteixen que les alteracions de la psicomotricitat, l'esquema corporal, de l'estructura espacial i la dificultat de discriminació entre dreta i esquerra, són la conseqüència de les dificultats lectoescriptores i per tant aquestes dificultats poden acabar en fracàs escolar.
Després d'analitzar l'article de Mayolas, Villarroya, i Reverter (2010), observem que els nens estudiats al seu estudia, la seva edat oscil·la entre 6-7 anys. Així mateix, ens trobem amb una gran quantitat de nens destres homogenis com creuats. Gran part dels nens amb lateralitat homogènia presenten un aprenentatge positiu, mentre que els nens amb lateralitat no homogènia negatiu. Tal i com s'ha pogut comprovar en l’article, les valoracions més altes per part dels professors tutors són la dels alumnes que tenen lateralitat destra i òbviament els que tenen lateralitat esquerrana són els que han obtingut les valoracions més baixes. Els nens amb encreuament ocular podal presenten considerables dificultats dins dels no homogenis. Quant als nens amb encreuament podal presenten dificultats en l'aprenentatge de l'escriptura i en la compressió lectora, de manera que els nens amb encreuament manual tenen més dificultats en el raonament matemàtic.

Finalment, els alumnes que no identifiquen quina és la dreta i l'esquerra i els que posseeixen una menor orientació espacial tenen més dificultats en els aprenentatges acadèmics que la resta. Per això, és de gran rellevància que el professorat sigui capaç de detectar els problemes que pugui tenir un alumne i posar tots els mitjans que estiguin al seu abast per millorar-los.

Referències bibliogràfiques

Broca, P. (1865). Sur la faculé du langage articulé. París: Presses Universitaries de France
.
Harris, A. J. (1961). Manuel d’application des tests de latéralité. París. Citado por G. Lebert. La lateralidad en el niño y en el adolescente: niños diestros, niños zurdos (1977). París: Marfil.

Mazet, H. & Houzel, D. (1981). Psiquiatría del niño y del adolescente (2ªed.). Barcelona: Editorial Médica y Técnica, S.A.

Mayolas, M.C., Villarroya, A., y Reverter, J. (2010). Relación entre la lateralidad y los aprendizajes escolares. Apuntes Educación Física y Deportes, 101, pp. 32-42.

Mesonero, A. (1994). Psicología de la educación psicomotriz. Oviedo: Universidad de Oviedo.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada